Algemene Voorwaarden en ondernemen gaan over het algemeen hand in hand, maar niet alle ondernemers hebben Algemene Voorwaarden. Ook al zijn sommige ondernemers toch al een tijdje bezig.
Te druk, soms geen geld hiervoor beschikbaar, wat zet ik er in, heb ik dat wel nodig, ben toch te klein, niemand leest ze.

En toch zijn Algemene Voorwaarden handig, verstandig en nuttig, ook al leest niemand ze.
Maar lezen van Algemene Voorwaarden wordt wel gedaan op het moment dat er iets moment dat er iets niet helemaal goed is gegaan in de relatie tussen de ondernemer en zijn klant. De klant betaalt niet binnen de afgesproken termijn, welke aansprakelijkheid heb ik als ondernemer, hoe ga ik om met uitzonderingssituaties.

De Algemene Voorwaarden zijn net zoals de afspraken, die je in je offerte en je contract maakt, onderdeel van jouw afspraken met de klant. Alleen gelden de Algemene Voorwaarden voor alle klanten en zijn ze voor alle klanten hetzelfde. Ze regelen onder andere:

  • tot hoever reikt mijn dienst én service

  • betaalafspraken

  • waarvoor ben ik wel of niet aansprakelijk?

  • garantie

  • wat doe ik bij overmacht zoals ziekte?

  • tariefafspraken

  • enzovoorts.

Al die zaken telkens opnemen in je offerte of contract maakt je offerte en contract niet echt goed leesbaar. De kern van de zaak van je dienstverlening wordt ondersteund door een goede set Algemene Voorwaarden, die ook nog eens is toegespitst op jouw eigen onderneming.
Op die manier verminder je de administratieve rompslomp door het met je klant alleen over de kern van de zaak te hebben en de Algemene Voorwaarden als onderdeel van die kernzaak te laten zijn.

Wilt u graag meer weten over Algemene Voorwaarden, neem dan contact met mij, Helmi van Bergen, op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614 of 046-4581387

Leave a reply

required