Het wiel is ooit een keer uitgevonden. Daarna kwamen er alleen verbeteringen of nieuwe en vernieuwde toepassingen van deze uitvinding. Deze uitvinding is heel duidelijk telkens toepasbaar.
Maar gebeurt dat ook bij jouw bedrijfsvoering? Hoe vaak worden dezelfde werkzaamheden of activiteiten verschillend of afwijkend van de vorige keer gedaan?
Bijvoorbeeld omdat:
-
de activiteiten maar enkele keren per jaar wordt uitgevoerd en er niet wordt bijgehouden hoe het telkens is uitgevoerd
-
er meerdere medewerkers op verschillende manieren dezelfde activiteit uitvoeren
-
we niet meer weten hoe we de vorige keer de betreffende activiteit hebben uitgevoerd.
Dit is uiteraard niet handig.
Dit is te voorkomen door:
-
je bedrijfsvoering in kaart te brengen
-
alle processen waaruit je bedrijfsvoering bestaat te beschrijven
-
de beste werkwijzen of procesgang te bepalen
-
te handelen zoals je hebt afgesproken.
Het lijkt bureaucratisch, maar dat is het niet. Zeker niet wanneer je de beschrijving van je bedrijfsvoering actief gebruikt.
Meer weten hierover, bestel dan het boek “Orde in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering” van Helmi van Bergen van Juridiqua, bureau voor juridisch organisatie advies via deze link:
Boek “Orde in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering”
Meer informatie via: info@juridiqua.nl of via 046-4581387.
Bedrijven groot en klein kunnen volgens mij profiteren van het kaart brengen van de bedrijfsvoering. Het geeft je handvaten en de consistentie wordt ermee bevordert. Ikzelf ben als contentmarketeer een groot voorstander van consistentie. Het versterkt je product, dienst, marktpositie, merk, bedrijfsresultaten. Het zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat iedereen toewerkt naar het behalen van dezelfde doelen. En je hebt gelijk dat iedere keer in je geheugen graven niet werkt. Voor het beste resultaat, op welk gebied dan ook, geldt: vastleggen.