Zelfstandige ondernemers zijn er in soorten en maten

ZZp-er, freelancer, eenmanszaak, zelfstandig ondernemer. Al deze namen bestaan door elkaar en worden door elkaar gebruikt.

Het gaat hier meestal om bedrijven of ondernemingen die door één persoon geleid worden en waarin die ene persoon alle taken zelf verricht. Een wettelijk of officieel begrip bestaat niet.

Waar het echter om gaat, is dat al die ondernemers – zzp-er, freelancer, eenmanszaak of eenvrouwszaak, zelfstandig ondernemer – hun kennis en kunde inzetten voor andere ondernemers en/of voor consumenten.

Je vindt ze in de zakelijke dienstverlening, maar ook in de zorg of in de bouw. Het zijn ICT-ers, juristen, grafisch vormgevers, coaches.
Ze zijn al jaren bezig of ze zijn net begonnen.
Je vindt ze in bedrijfsverzamelgebouwen, het zijn de Start-ups op de Brighlands campussen of ze hebben kantoor aan huis.
Al deze ondernemingen hebben met elkaar gemeen dat ze zelf moeten zorgen voor hun klantenwerving, hun opdrachten, hun administratie, marketing en reclame, hun website.

En die zelfstandige ondernemers in soorten en maten zoeken hun klanten vaak in de voor hun bekende doelgroepen en geografische regio.
Zowel andere doelgroepen aanspreken als de grens van de bekende regio overgaan kan lastig zijn en onbekend.

De grens overgaan in de Euregio Maas Rijn als zelfstandig ondernemer kan de mogelijkheden vergroten voor jou als zelfstandig ondernemer. De ondernemerswereld houdt niet op bij de landsgrens. Waar moet je rekening mee houden wanneer je de landsgrens oversteekt?

Een eerste stap is om je te laten informeren en te adviseren. Dit kan kosteloos bij het informatiepunt van de ZZP Fabriek Maastricht.
Twee dagen per week (woensdag en donderdag) geopend bij het Maastricht International Centre .Vanaf 6 november 2019 is het informatiepunt van de ZZP Fabriek Maastricht gevestigd op Mosae Forum 10 in Maastricht.

Zie de website: www.zzpfm.nl voor meer informatie.
Voor een afspraak neem contact op met Helmi van Bergen,
Telefoon:     +31(0)613624614 of via
Mail:             helmi@zzpfm.nl

Wat doet een DPO of FG?

De hausse rondom de AVG is enigszins weggeëbd. Het lijkt business as usual te worden. De autoriteit Persoonsgegevens laat van zich horen door boetes, onderzoek en advisering en er verschijnen artikelen over de AVG in de pers.

De AVG en beveiliging en bescherming van persoonsgegevens is blijvend en zal onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering van organisaties. Daarbij kan het voor een organisatie noodzakelijk zijn om een Data Protection Officer (DPO) of een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen, al dan niet in loondienst van de organisatie.

Maar wat zijn dan de taken van de Data Protection Officer (DPO) of Functionaris Gegevensbescherming (FG)?
De wettelijke taken, die de DPO of FG moet uitvoeren zijn de volgende:

  • informeren en adviseren van de directie en medewerkers van de organisatie over de AVG

  • toezien op de naleving van de AVG in de organisatie

  • advies geven over een gegevensbeschermingseffectbeoordeling en toezien op de uitvoering hiervan.

  • samenwerken met en als contactpunt optreden voor de Autoriteit Persoonsgegevens

  • Verslag uitbrengen over alles wat met de AVG te maken heeft aan de directie van de organisatie

Daarnaast zorgt de DPO of de FG dat iedereen in de organisatie zich ervan bewust is hoe men omgaat met persoonsgegevens in de organisatie en hoe dit verhoudt met de AVG. Ze geven voorlichting. Ze behandelen klachten en incidenten met betrekking tot de AVG en nemen audits af met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.

Wilt u graag weten wat een DPO of een FG voor uw organisatie kan en moet doen, neem gerust contact met mij, Helmi van Bergen, op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614 of 046-4581387

Waarom ondernemen over de grens?

De grens overgaan in Limburg, zeker in Zuid-Limburg is heel gemakkelijk. De grens met België en Duitsland is tamelijk dichtbij. Bovendien steken we graag even de grens over om te tanken, boodschappen te doen, voor een dagje uit, te wandelen en/of te fietsen.

Echter als zelfstandige ondernemer diezelfde grens oversteken en daar nieuwe mogelijkheden voor opdrachten en samenwerking te vinden, dat gebeurt nog niet zo vaak.
Over het algemeen kijken we heel vaak naar de Nederlandse markt en daarvoor kijken we heel vaak noordwaarts richting Eindhoven en verder.
Dit betekent vaak veel reistijd, terwijl dit richting het westen en/of het oosten veel minder reistijd kost.

Er zijn mogelijkheden genoeg, je moet ze echter wel zien. Het begint vaak met kennismaken met de buren, marktverkenning, je laten informeren over allerlei aspecten van het grensoverschrijdend ondernemen.

Een eerste stap is om je te laten informeren en te adviseren. Dit kan kosteloos bij het informatiepunt van de ZZP Fabriek Maastricht.
Twee dagen per week geopend op Centre Ceramique. Zie de website: www.zzpfm.nl op de pagina infopunt voor de openingsdata.
Maak een afspraak met Helmi van Bergen, telefoonnummer: +31(0)613624614 of via helmi@zzpfm.nl

Ik onderneem over de grens …. en neem mee ….

Een creatieve variatie op de zin: “Ik ga op vakantie en neem mee….
Wie op vakantie gaat naar het buitenland bereidt zich meestal goed voor. Je boekt een accommodatie, je zoekt uit welke toeristische uitstapjes er zijn en daarnaast ga je vaak ook na of er zaken zijn waar je rekening mee moet houden zoals specifieke culturele en landseigen zaken.
Deze voorbereidingen voor enkele weken vinden we over het algemeen heel normaal. Je wil namelijk graag een leuke vakantie zonder al te veel gedoe en problemen.

Voor een korte periode – de vakantie – bereiden we ons voor. Echter wanneer we als zelfstandige professional / zzp-er de grens over gaan om zaken te doen dan doen we dat niet zo snel.
Zaken doen is overal hetzelfde, toch?
Commerciële kansen en mogelijkheden zijn toch hetzelfde, hier en over de grens.
Ja en nee.
Ja: verkopen van je producten en het leveren van diensten is vaak hetzelfde.
Echter er zijn wel zaken waar je rekening mee dient te houden als je zaken doet over de grens.
Soms heeft het te maken met BTW; dan weer met de vestigingsplaats van je bedrijf ; soms moet je melden bij bepaalde autoriteiten of organisaties in het buitenland dat je daar gaat ondernemen.

En wanneer je je wel voorbereidt, kom je bij het googelen tegen dat er veel informatie en veel websites zijn met informatie. Je ziet door de websites de juiste informatie niet meer. Waar moet je beginnen, welke websites zijn betrouwbaar en wat is voor jouw situatie van toepassing.

Laat je hierdoor niet ontmoedigen en vraag informatie en advies bij het informatiepunt van de ZZP Fabriek Maastricht.
Twee dagen per week geopend op Centre Ceramique. Zie de website: www.zzpfm.nl op de pagina infopunt voor de openingsdata.
Maak een afspraak met Helmi van Bergen, telefoonnummer: +31(0)613624614 of via helmi@zzpfm.nl

Een DPO of FG inhuren, kan dat?

De hausse rondom de AVG is enigszins weggeëbd. Het lijkt business as usual te worden. De autoriteit Persoonsgegevens laat van zich horen door boetes, onderzoek en advisering en er verschijnen artikelen over de AVG in de pers.

De AVG en beveiliging en bescherming van persoonsgegevens is blijvend en zal onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering van organisaties. Daarbij kan het voor een organisatie noodzakelijk zijn om een Data Protection Officer (DPO) of een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen.

De vraag daarbij is of die dan persé in dienst moet zijn bij de organisatie zelf. Dit kan, maar hoeft niet.
Een DPO of FG kan ook enkele dagen per maand ingehuurd worden al naar gelang de grootte van de organisatie, de omvang van de gegevensbestanden en de diversiteit van de te verwerken gegevens.

Bovendien is dan de onafhankelijkheid van de DPO of de FG beter gewaarborgd dan bij een medewerker als DPO/FG. Want volgens de wet moet de DPO/FG onafhankelijk zijn en gevraagd en ongevraagd advies geven.
Welke taken de DPO/FG nu allemaal heeft, komt in een volgend artikel aan de orde.

Wilt u graag weten wat een DPO of een FG voor uw organisatie kan en moet doen, neem gerust contact met mij, Helmi van Bergen, op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614 of 046-4581387

Freelancer, eenmanszaak of zzp; What’s in a name?

Freelancer, eenmanszaak en zzp, zelfstandige zonder personeel. Drie namen voor hetzelfde of toch niet?
Bestaat er hiervoor één eenduidig begrip?
Zoekend op het internet kom je allerlei definities tegen voor de bovengenoemde begrippen.
Zelfs een officieel of wettelijk begrip bestaat er niet. Bij de Kamer van Koophandel schrijf je je in als eenmanszaak en dit geldt ook voor de Belastingdienst, er bestaat echter geen wettelijke definitie.
De enige overeenkomst, die ik voor alle drie begrippen vind is dat één persoon in alle opzichten verantwoordelijk is voor zijn of haar onderneming.
Verschillen zijn er ook: een eenmanszaak kan personeel in dienst hebben, terwijl een freelancer of zzp-er dat niet kan.
Daarnaast bestaan er in deze grote groep van eenmanszaken, freelancers en zzp-ers diverse categorieën.
Het zijn ondernemers:
  • die diensten leveren
  • die producten leveren
  • die zich gespecialiseerd hebben in een specifiek kennisgebied bijvoorbeeld in IT-recht of Intellectueel eigendomsrecht
  • die meer generalist zijn, bijvoorbeeld juridische advisering voor ondernemers
  • die een ambacht uitoefenen, zoals bijvoorbeeld een tandtechnieker
  • die een vak uitoefenen en die zich als vakman verhuren bijvoorbeeld in de zorg of in de bouw
  • die naast hun werk in loondienst ook nog als zelfstandige werken: de zogenaamde hybride zelfstandigen.
De overeenkomsten van al deze verschillende groepen zelfstandigen is dat:
  • zelfstandig zijn bij het uitvoeren van hun werkzaamheden
  • gericht zijn op het verdienen van een inkomen of het maken van winst
  • door het verrichten van werkzaamheden voor eigen rekening en risico
  • als ondernemer handelen, niet alleen met opdrachten en opdrachtgevers, maar ook met onder andere acquisitie, reclame, marketing, financiële en juridische bedrijfsvoering.
Dit is alleen al de Nederlandse situatie. Hoe ziet dit er in Duitsland en in België uit? En hoe makkelijk of moeilijk is het om grensoverschrijdend te ondernemen als eenmanszaak, freelancer of zzp-er? En hoe vind je hierover informatie?
Laat je informeren en adviseren door de zzp fabriek Maastricht.
Meer informatie hierover? Neem dan contact op met Helmi van Bergen, telefoon 06-13624614, of kijk op de website van de zzp fabriek Maastricht: www.zzpfm.nl

Kennen van je organisatie geeft orde in de chaos

Elk bedrijf, hoe groot of hoe klein ook, zelfs eenmanszaken en zzp-ers heeft een bedrijfsvoering.
Wanneer je een ondernemer vraagt wat hij doet dan vertelt hij je meestal het volgende: ik maak websites, ik verzorg de catering bij evenementen, ik bouw huizen, ik maak meubels.

Wat ze niet vertellen, maar wel doen is dat ze behalve aan de core business van hun bedrijf werken, ook werken aan hun bedrijfsvoering.
Die bedrijfsvoering bestaat uit diverse onderdelen zoals:

  • administratie en boekhouding

  • acquisitie en verkoop

  • inkoop

  • personeelsbeheer

De core business en de overige bedrijfsvoering vormt de totale bedrijfsvoering, die bestaat uit diverse procedures die allemaal een relatie met de core business en met de andere processen hebben.

En ook al zijn die procedures niet vastgelegd ze zijn er wel.
Ze zijn soms wel zichtbaar in de vorm van afspraken en verplichtingen zoals:

  • afspraken met de klant

  • afspraken over garantie

  • afspraken met het personeel

  • belastingzaken

Bij de start van een bedrijf of als het bedrijf nog niet erg groot is, volstaat het meestal om het meest noodzakelijke ad hoc vast te leggen. Althans in de ogen van de bedrijfsleiding.
Mijn visie hierop echter is dat het goed is én verstandig is om toch je bedrijfsvoering vast te leggen.
Ja maar, hoor ik al de bedrijfsleiding zeggen:

  • dat is veel te bureaucratisch

  • wij werken nooit heel star volgens vaste procedures

  • ik heb de bedrijfsvoering in mijn hoofd zitten

  • als ik alles heb vastgelegd dan is het al weer verouderd

  • dit is papier- en kastvulling.

Echter het vastleggen van de bedrijfsvoering en de hierbij horende procedures in mijn visie:

  • geeft inzicht en informatie hoe de processen in je bedrijf werkelijk lopen

  • biedt inzicht in de onderlinge samenhang

  • is de basis om de kwaliteit van de organisatie, processen en bedrijfsvoering te verbeteren.

Wil je graag weten hoe je orde in de chaos krijgt in je organisatie, neem gerust contact met mij, Helmi van Bergen, op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614 of 046-4581387

AVG: de hausse voorbij?

25 mei 2018, bijna een jaar geleden. Berichten, artikelen enzovoorts verschenen in hoog tempo. Op het gebied van de AVG moest en zou iedereen toch echt alles geregeld hebben, want anders..
Bij het niet voldoen aan de AVG-wetgeving zouden er grote boetes kunnen volgen.

We zijn nu bijna een jaar verder. Wat ik vooral merk is dat dit voor met name kleine organisaties nog steeds vragen oproept.
Vragen in de trant van:

  • wat mag ik nu wel en niet registreren

  • wanneer heb ik nu wel een verwerkersovereenkomst nodig

  • hoe doe ik dat met persoonsgegevens als we samen met andere organisaties iets organiseren

  • mag mijn collega me nog wel vervangen op mijn vrije dag.

Vragen, die er op neer komen: mag dit wel van de AVG?
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Er mag best wel wat van de AVG. De AVG is bedoeld om:

  • de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van hun persoonsgegevens te regelen

  • het vrije verkeer van persoonsgegevens in Europa te regelen

  • de positie van personen van wie persoonsgegevens worden verwerkt te versterken

  • de organisaties, die persoonsgegevens verwerken, verantwoordelijk te stellen om aan te tonen dat ze zich aan de wet houden en ervoor zorgen dat ze persoonsgegevens beschermt.

Wat betekent dit laatste punt nu voor kleine organisaties?

  • Dat betekent dat je je bewust moet zijn wat en waarom en welke persoonsgegevens je nodig hebt om je klanten te kunnen bedienen

  • Dat je vertrouwelijk en zorgvuldig met persoonsgegevens omgaat

  • Dat het ook duidelijk is wie er toegang heeft tot welke persoonsgegevens in de organisatie

  • Dus ook nadenken hoe de organisatie persoonsgegevens gebruikt.

  • Denk na over beveiliging van persoonsgegevens

Zorg er daarbij wel voor dat het werkbaar en praktisch blijft.

Wil je graag weten hoe je privacy praktisch en werkbaar implementeert in je organisatie, neem gerust contact met mij, Helmi van Bergen, op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614 of 046-4581387

Kent u uw organisatie?

Deze vraag wordt niet vaak gesteld aan de leiding of directie van een organisatie van een bedrijf.
Waarom eigenlijk niet?
Gaan we ervan uit dat de directie wel weet:

  • hoe zijn organisatie in elkaar zit

  • wie wat doet

  • welke acties genomen moeten worden bij bepaalde activiteiten

  • welke informatie wanneer beschikbaar is.

Zomaar een paar vragen, die aan de directie gesteld kunnen worden of die de directie zelf kan stellen.

De ondernemer heeft zijn kennis en kunde op zijn vakgebied. Dat vakgebied kent hij als geen ander. Daarnaast komt er bij het ondernemen meer bij kijken dan alleen het werken met klanten op zijn vakgebied.

Bij de dagelijkse gang van zaken en zeker bij groei van de onderneming komen er steeds meer van dergelijke vragen naar voren bij de leiding van de onderneming:

  • hoe leg ik de informatie over contracten vast?

  • Wat mag en moet ik vastleggen in het personeelsdossier?

  • Hoe informeer ik mijn klanten over bijvoorbeeld de algemene voorwaarden of de privacy?

Bij doorvragen hierop blijkt dat de leiding van een onderneming niet altijd goed weet:

  • hoe hun activiteiten georganiseerd zijn

  • waar mogelijke juridische knelpunten en problemen zich voordoen?

Hoe krijg je inzicht in de processen van jouw organisatie en waar de juridische knelpunten en problemen kunnen liggen.
Vaak probeer je zo goed en zo kwaad als je kan antwoorden te zoeken op vragen van onderwerpen, die niet op je vakgebied liggen. En er is best wel veel te vinden, maar hoe moet je dit nu interpreteren voor jouw onderneming?

Zoek je antwoorden én hulp hierbij, neem gerust contact met mij, Helmi van Bergen, op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614 of 046-4581387

Juridische vragen van ondernemers

Een ondernemer heeft zijn kennis en kunde op zijn vakgebied. Jouw vakgebied ken je als geen ander. Je zorgt er voor dat je vakkennis en je expertise op peil houdt.
Daarnaast komt er bij het ondernemen meer bij kijken dan alleen het werken met jouw klanten op jouw vakgebied.
Dat meerdere van het ondernemen dat is niet altijd gemakkelijk: je moet je administratie en boekhouding bijhouden, je zorgt dat je website actueel is en goed vindbaar, je doet aan acquisitie en marketing en nog meer.

Vaak probeer je zo goed en zo kwaad als je kan antwoorden te zoeken op vragen van onderwerpen, die niet op je vakgebied liggen. En er is best wel veel te vinden, maar hoe moet je dit nu interpreteren voor jouw onderneming?
Hoe pas je voor jouw bedrijf de gevonden antwoorden toe?
Als ondernemer wil je géén problemen op het gebied van bijvoorbeeld aansprakelijkheid of privacy.

Als jurist krijg ik regelmatig met de volgende zeer diverse vragen van ondernemers te maken (dit zijn er maar enkele):

  • hoe regel ik mijn aansprakelijkheden

  • wat moet ik doen om te voldoen aan de privacy regels

  • wanneer heb ik een verwerkersovereenkomst nodig

  • hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten kunnen weten wat er in mijn Algemene Voorwaarden staat

  • hoe maak ik een goed contract

  • welke juridische documenten heb ik nodig

  • enzovoorts

Door deze juridische vragen stellen en proberen zelf een antwoord te zoeken , lijkt het alsof je door alle bomen het bos niet meer ziet en dus niet weet wat nu wel en wat nu niet kan en mag en nodig is.
Zoek je antwoorden én hulp, neem gerust contact met mij, Helmi van Bergen, op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614 of 046-4581387