Elke onderneming legt persoonsgegevens vast:

  • van zijn klanten

  • van zijn medewerkers

  • van zijn leveranciers.

Een dergelijk bestand bestaat uit diverse gegevens, die bijvoorbeeld een klant als persoon identificeren.

En met welk doel legt u een klantenbestand aan? Het antwoord hierop is vrij eenvoudig. Uw onderneming levert producten en diensten aan uw klanten. Mag u dan alles registreren, verwerken of vastleggen van die klant. Nou nee, alleen dat, wat nodig is voor de relatie van de klant met uw onderneming, mag verwerkt worden.
In dit geval onder andere naam, adresgegevens, betaalgegevens, soort klant. Niet alles wat er maar te registreren valt, mag dus geregistreerd worden. Alleen die gegevens, die nut en noodzaak hebben om een goede relatie met de klant te onderhouden, mogen gevraagd en geregistreerd worden.

Het doel van het klantenbestand is duidelijk. Maar alleen in uw hoofd als ondernemer het doel vaststellen is niet genoeg.
Het is belangrijk dat u alle verwerkingen van persoonsgegevens en persoonsbestanden in kaart brengt én vastlegt.

In dit overzicht legt u vast:

  • welke persoonsgegevens u verwerkt

  • het doel waarom u dit doet

  • waar deze gegevens vandaan komen

  • met wie u deze gegevens deelt

  • de grondslag van de verwerking.

Door dit verwerkingsregister voldoet u niet alleen aan de AVG, maar hebt u ook een deel van uw bedrijfsvoering in kaart gebracht. Ook dat is ondernemen.

Uiteraard kan ik u daarover meer vertellen en ondersteunen bij het vastleggen van uw verwerkingsregister.
Meer weten over privacy, neem dan nu contact op met met Helmi van Bergen van Juridiqua, bureau voor juridisch organisatie advies via info@juridiqua.nl of via 046-4581387.

<

Leave a reply

required