Waar begint u met procesbeschrijving en welk proces pakt u als eerste aan? Begint u met het proces, dat goed loopt, of juist met dat proces dat niet goed verloopt? En hoe bepaalt u met welk proces u gaat beginnen?
Allemaal vragen, die gesteld worden, wanneer u besluit uw bedrijfsvoering te gaan beschrijven en vastleggen. Maar zomaar voor de vuist weg het eerste het beste proces te beschrijven en dan het volgende en daarna nog weer een proces, dat is niet het meest handige om te doen.

Daar horen nog enkele stappen aan vooraf te gaan. Een van die stappen is om een overzicht te maken van de belangrijkste processen in uw organisatie. Over het algemeen zijn de belangrijkste processen die processen die beginnen bij de vraag van de klant en eindigt met de levering van het product of dienst aan de klant. Wanneer u dat overzicht heeft , dan kunt u de afzonderlijke processen gaan beschrijven en vastleggen. Of dat dan het goedlopende proces of het proces dat wat minder goed verloopt is dan de keuze, die gemaakt moet worden.

Wat echter bij elke procesbeschrijving altijd in de gaten moet worden gehouden, is dat het proces niet op zichzelf staat, maar een onderdeel is van de totale bedrijfsvoering. Dat wil zeggen dat de beschrijving en vastlegging van de bedrijfsvoering niet uit een aantal losse procesbeschrijvingen bestaat, maar een geïntegreerd geheel is, waarin het ene proces niet zonder het andere proces kan bestaan.

Wilt u weten welk proces u als eerste kunt beschrijven , neem dan nu contact op met met Helmi van Bergen van Juridiqua, bureau voor juridisch organisatie advies via info@juridiqua.nl of via 046-4581387.

<

Leave a reply

required