Elke onderneming heeft met wet en recht te maken. Zoals bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden, een contract, een arbeidsovereenkomst.
Als je eens aan een ondernemer zou vragen op welke manier al die wet- en regelgeving zijn bedrijfsvoering raken, dan weet hij vaak niet het antwoord hierop. Hij zal dan vaak niet verder komen dan ik heb Algemene Voorwaarden laten opstellen; ik heb een privacyverklaring voor mijn website en de arbeidscontracten zijn gecheckt door een jurist.
Maar hoe pas je die Algemene voorwaarden toe? Hoe zorg je ervoor dat je klant weet dat je Algemene Voorwaarden hebt en dat je op de manier werkt zoals in de Algemene Voorwaarden is aangegeven. Is de werkwijze in de praktijk zoals je aangeeft in de Algemene Voorwaarden.
En we weten allemaal dat je maar een beperkt aantal tijdelijke arbeidscontracten achter elkaar met een werknemer kan afsluiten en dat daarna een vast contract moet volgen.
Maar hoe zit het met al die andere contracten zoals bijvoorbeeld verzekeringen, abonnementen, onderhoudscontracten, leasecontracten.
En wie mag nu verkopen of inkopen?
En als je inkoper bent van een organisatie mag je dan alles inkopen of zijn er regels gesteld wat wel en niet mag.
Hetzelfde geldt voor de afdeling verkoop. Uiteraard wil je zoveel mogelijk producten en diensten verkopen, maar hoeveel korting mag je geven en mag je als verkoper korting geven en wanneer?
Ik kan zo nog wel even doorgaan. Elk onderdeel van de bedrijfsvoering heeft te maken met wetten en regels: externe wet- en regelgeving, maar ook eigen interne regels.
Hoe weet je nu als ondernemer waar je met interne of externe wet- en regelgeving te maken krijgt in je bedrijfsvoering?
Door te weten hoe die bedrijfsvoering in elkaar zit, stap voor stap en daarbij na te gaan wie wat doet, waarom en hoe.
Hoe je dit kunt doen?
Door bijvoorbeeld de methode van de cirkel van negen stappen te volgen, die beschreven staan in mijn boek: Orde in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering.
of neem contact met me op via: info@juridiqua.nl of via 06-13624614.
Heel herkenbaar Helmi! Als vrije beroeper met een eigen praktijk ben ik geneigd om me hierin niet te verdiepen want ik heb geen werknemers. Kun je me 2 goede redenen geven waardoor ik je boek zou willen lezen?
Wanneer je kijkt vanuit het perspectief van een bedrijf met meer mensen is dit boek inderdaad zeer geschikt om te lezen.
Vanuit het perspectief van een vrije beroeper met een eigen praktijk zonder medewerkers lijkt dit niet geschikt. Ik zeg met opzet lijkt, want er zijn zeker aanknopingspunten, die voor de vrije beroepers van toepassing zijn. Automatisering van processen: alleen al het aanschaffen van een boekhoudpakket maakt dat ik al mijn administratie-proces heb moeten aanpassen. Dit kan bij overige automatisering ook van toepassing zijn.
Een tweede aspect is dat je niet alleen weet hoe de processen gaat, maar ook weet waar je mogelijk risico’s loopt. Vooraf hierover nadenken is altijd beter dan moeten reageren wanneer je ermee geconfronteerd wordt.